Τρίτη, 30 Οκτωβρίου 2012

«Ενημέρωση για παραστάσεις Θεάτρου Σκιών και σχετικά επιμορφωτικά προγράμματα από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης»



 Προς τα δημ. Σχ. 3ης και 4ης εκπ. Περ. Π.Ε. Βοιωτίας

«Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης στο πλαίσιο της παρουσίας και της προσφοράς  του στην εκπαίδευση, οργανώνει για τη σχολική χρονιά 2012-2013 δράσεις πολιτισμού που αφορούν στο Θέατρο Σκιών.  Οι δράσεις αυτές διαρθρώνονται σε δύο επίπεδα.
Το πρώτο επίπεδο περιλαμβάνει επιμορφωτικές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς της Περιφέρειας  Στερεάς Ελλάδας σχετικά με την ιστορία της εξέλιξης και τις παιδαγωγικές διαστάσεις του Θεάτρου Σκιών από τον καθηγητή κ. Μιχάλη Χατζάκη.  Επίσης περιλαμβάνει επισκέψεις του κ. Μιχάλη Χατζάκη σε σχολεία που θα συναντά τους μαθητές και θα αναλύει το Θέατρο Σκιών.
    Το δεύτερο επίπεδο περιλαμβάνει παραστάσεις που θα μπορούν να παρακολουθήσουν οι μαθητές των Σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης   της Περιφέρειας με τιμή εισιτηρίου 4 Ευρώ.
    Σας επισυνάπτουμε το πλήρες πρόγραμμα των δράσεων.
    Παρακαλούμε για την συνεργασία σας και είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε πληροφορία και διευκρίνηση.
   Μπορείτε να επικοινωνείτε με τον κ. Κώστα Ντούζγο στο τηλέφωνο 6974.050.163»

·         Επισυνάπτουμε το πλήρες πρόγραμμα και ενημερωτικά έντυπα.

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι
3ης και  4ης  Περιφ. Π.Ε.  Βοιωτίας



Ζουγανέλη Άννα                                         Γεωργαντάς Απόστολος






 
ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΟI ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ
Η διάλεξη «πορεία και σταθμοί του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών» από τον κ. Μιχάλη Χατζάκη αφορά ένα σύντομο οδοιπορικό του λαϊκού μας «Καραγκιόζη» από αρχαιοτάτων χρόνων έως σήμερα.  Με λόγο, μιμήσεις και εικόνες αναλύονται θέματα όπως η δομική σχέση του θεάτρου σκιών με το αρχαίο δράμα, η σατιρική του ταύτιση με τους φλύακες, μίμους και παντομίμους, η δισδιάστατη απεικόνισή του απόρροια της εικονιστικής γραφής των μελανόμορφων και ερυθρόμορφων αγγείων καθώς και η εικαστική του ταύτιση με τη βυζαντινή αγιογραφία μας. Η διάλεξη διαρκεί περίπου 100 λεπτά.

Ο Μιχάλης Χατζάκης δίδαξε επί μία 20/ετία στα πανεπιστήμια Θεσσαλίας, Α.Π.Θ.  και Μακεδονίας τα μαθήματα «Θέατρο Σκιών» και «Παραμυθόδραμα». Είναι θεατρικός συγγραφέας και  ιδρυτής του Ελληνικού θεάτρου Σκιών Λαμίας.



ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΧΑΤΖΑΚΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Οι επισκέψεις μας στα σχολεία θα έχουν ως θέμα τη σπουδαιότητα του ελληνικού θεάτρου σκιών, την ανάλυση των βασικών χαρακτήρων, τον τρόπο μίμησης, τη σχεδίαση των κύριων χαρακτηριστικών τους στον πίνακα και περιληπτικά τον τρόπο κατασκευής ειδών φιγούρας. Η διάρκεια και η θεματολογία θα εξαρτώνται από το αν η επίσκεψη αφορά τάξη ή ολόκληρο το σχολείο. Στις τάξεις για παράδειγμα η παρουσίαση θα κρατάει μόνο μια σχολική ώρα για να μην διασαλεύεται το όλο πρόγραμμα. Για ολόκληρο το σχολείο η ώρα και η θεματολογία θα εξαρτώνται από το χρόνο που θα διατίθεται από τον  Διευθυντή και το σύλλογο των διδασκόντων.



Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΙ Η ΓΑΛΑΖΙΑ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
«ΠΑΡΑΜΥΘΟΔΡΑΜΑ»



Κυρίες και κύριοι εκπαιδευτικοί,

Το ΔΗ. ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης, εκτιμώντας την αξία και τη δυναμική του ελληνικού θεάτρου σκιών, επέλεξε για τη φετινή χειμερινή του σαιζόν να παρουσιάσει την βραβευμένη σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ «Γαλάζια Πολιτεία» του Μιχάλη Χατζάκη.

1.      Γιατί φέτος επιλέξαμε το θέατρο σκιών
Το ελληνικό θέατρο σκιών, παρότι εξακολουθεί να χαίρει μιας μεγίστης υπολήψεως στο παγκόσμιο θεατρικό στερέωμα, τα τελευταία χρόνια λοιδορείται εκ των ένδον με τις υποβαθμισμένες παραστάσεις από τα κανάλια της τηλεοράσεως και τη σωρεία των αυτοαποκαλούμενων καραγκιοζοπαιχτών. Κι αυτό δεν είναι μόνον άδικο αλλά και εθνικά απαράδεκτο. Ο «Καραγκιόζης» ως τέχνη προσεγγίζει το ζητούμενο του θεατρικού απόλυτου. Με τη δισδιάστατη απεικόνισή του καταργεί το χώρο και το χρόνο αποδίδοντας ιδανικά το «νυν και αεί», με τον αυτοσχέδιο λόγο του συνεχώς αναγεννάτε και με τη δυνατή εντύπωση του φωτισμένου του μπερντέ συντείνει, όπως υποστηρίζει και ο Πλάτωνας, στην απαρχή της όποιας μόρφωσης. Μια τέτοια παρακαταθήκη του ελληνικού λαού απαιτεί, αν μη τι άλλο, περίσκεψη και σεβασμό.
Καλλιτεχνικά το ελληνικό θέατρο σκιών με τις εξπρεσιονιστικές φιγούρες του (γεννήματα της βυζαντινής αισθητικής) και με τα περίτεχνα σκαλιστά του σκηνικά αναβιώνει και μεγαλύνει τη μακραίωνα παράδοσή μας στη ζωγραφική-χαρακτική. Με τον ποιητικό και ελλειπτικό του λόγο αποδίδει τη μουσικότητα της γλώσσας μας, με τη μιμητική του δεινότητά τις υποκριτικές καταβολές μας και με την εξωπραγματική του κίνηση το αποστασιοποιημένο «φαίνεσθαι» του αρχαίου δράματος.
Να, γιατί, λοιπόν επιλέξαμε στη φετινή θεατρική μας περίοδο ένα χαρακτηριστικό δείγμα του ελληνικού θεάτρου σκιών. Για να συμβάλουμε στην αποκατάσταση και ιεράρχηση των παραδοσιακών μας αξιών.


2. Προετοιμασία, στόχοι και πορεία της Γαλάζιας Πολιτείας
Με τη «Γαλάζια Πολιτεία» αποτολμήθηκε για πρώτη φορά στο ελληνικό θέατρο σκιών να παρουσιαστεί βυθός στο πανί του «Καραγκιόζη». Οι δυσκολίες του εγχειρήματος δε βρίσκονταν μόνον στη σκηνική πλευρά, αλλά κύρια στην απαιτούμενη ολοκληρία του μύθου και στην ποιητικότητα του λόγου. Έπρεπε ο θεατής χωρίς συγκαταβάσεις να δεχτεί την εξωπραγματική πορεία της υπόθεσης. Με λίγα λόγια να δεχτεί το παραμύθι σαν αληθινό. Κάτι τέτοιο όμως απαιτούσε μια εσωτερική αρμονία που θα συνέδεε το λόγο και την όψη με το μύθο.
Η «Γαλάζια Πολιτεία» κατέκτησε τα ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ. Προβλή-θηκε από τηλεοπτικούς σταθμούς της Ευρώπης και της Αμερικής και συνέτεινε μαζί με τις εξ ίσου πολυβραβευμένες παραστάσεις «Ειρήνη», «Στοιχειό του Πύργου», «Ο Διγενής κι ο Δράκοντας» στη δυναμική ανανέωση του ελληνικού θεάτρου σκιών.
Η προετοιμασία της ξεπέρασε τα δύο χρόνια. Κατασκευάστηκαν έξι σκηνικά, τριάντα φιγούρες και πολλά σχέδια στο χαρτί του μέτρου. Δηλαδή μια επίπονη προσπάθεια που περιέκλειε γεύσεις και πλεύσεις αισθητικής απ’ το γιορταστικό τραπέζι του λαϊκού μας πολιτισμού. Μέσα από τη μαγική ατμόσφαιρα του παραμυθιού οι αξίες της φιλίας και του λόγου σφυρηλατήθηκαν στο αμόνι της ελληνικής κοινωνικής αντίληψης.


3.      Λίγα λόγια για το έργο
Ο Καραγκιόζης φτάνει σαν παλιατζής σ’ ένα απόμακρο ψαροχώρι. Εκεί για καλή του τύχη βρίσκει το Χατζηαβάτη που έχει αποκατασταθεί δουλεύοντας σ’ ένα καφεναδάκι. Ο Χατζηαβάτης του προτείνει να συνεργαστούν κι ο Καραγκιόζης δέχεται.
Οι κάτοικοι όμως του χωριού είναι προληπτικοί και δεισιδαίμονες με αποτέλεσμα να φορτώσουν την κακή ψαριά στον Καραγκιόζη. Συνεδριάζουν κι αποφαίνονται ότι θα πρέπει να κρεμαστεί το γρηγορότερο, γιατί αλλιώς ο Βασιλιάς της θάλασσας, κατά πως λένε οι γεροντότεροι, θα πάψει να ευλογεί τα δίχτυα τους. Πράγματι την άλλη μέρα στήνουν την κρεμάλα. Τότε ο Χατζηαβάτης τους προτείνει ν’ αφήσουνε τον Καραγκιόζη μήπως και βρει τα αίτια του κακού. Οι ψαράδες όμως είναι ανένδοτοι εκτός κι αν μείνει όμηρος ο Χατζηαβάτης. Η συμφωνία επικυρώνεται δια λόγου κι  ο Καραγκιόζης φεύγει. Έχει μόνο μια βδομάδα διορία. Αν δεν επιστρέψει μέχρι τη συγκεκριμένη ημερομηνία ο Χατζηαβάτης θα πληρώσει το τίμημα της εμπιστοσύνης του.
Η συνέχεια του έργου εξελίσσεται σε μια ελεύθερη και άκρως εντυπωσιακή διασκευή του Δάμωνα και Φιντία. Το παραμυθένιο κλίμα και η λαϊκότητα του Καραγκιόζη προσδίδουν στην υπόθεση το μέτρο που κατορθώνει να δραματοποιή-σει τόσες σπουδαίες έννοιες, όπως η φιλία και η θυσία, με τόσο κατανοητό, άμεσο και ανάλαφρο τρόπο.





4.      Το Θέατρο Σκιών Λαμίας και ο δημιουργός του


Τo «Θέατρο Σκιών Λαμίας» ιδρύθηκε το 1982 από το Μιχάλη Χατζάκη και σήμερα θεωρείται ένα από τα πιο γνωστά μικροθέατρα στην Ευρώπη. Διέσωσε και παρουσίασε ένα μεγάλο αριθμό παραστάσεων από τον παραδοσιακό «Καραγκιόζη» και έκανε γνωστή την Ελλάδα στο εξωτερικό κύρια με τις έντεχνες δημιουργίες του.
            Σε ό,τι αφορά το παιδικό θέατρο εισήγαγε το παραμυθόδραμα προσαρμο-σμένο στη δυναμική του θεάτρου σκιών και παράλληλα εμπλούτισε και ανασκεύ-ασε το ρεπερτόριο  των επικών δραμάτων που θεωρούνται ως η κορυφαία στιγμή της τέχνης και της τεχνικής του.
Το 1982 λειτουργεί στη Λαμία την πρώτη μόνιμη χειμερινή αίθουσα του «Καραγκιόζη».
            Στο διάστημα 1994 – 1998 αναπλάθει και αναβιώνει στο υπαίθριο θέατρο του Δήμου Ζωγράφου σπάνιες παραστάσεις και ξεχασμένα αριστουργήματα του κλασικού ρεπερτορίου από την παραγωγική περίοδο 1910 – 1920.
            Το 1997 ιδρύει και λειτουργεί το Θέατρο Σκιών ΧΑΝ στη Θεσσαλονίκη που τερμάτισε  τη δράση του τον Απρίλιο του 2012.
            Από το Νοέμβριο του ιδίου έτους αρχίζει η συνεργασία του με το Δήμο Λαμίας και το ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ Ρούμελης.
Μέχρι τώρα έχει δώσει πάνω από 3000 παραστάσεις με τη μόνιμη και κινητή σκηνή του στον ελλαδικό και διεθνή χώρο.

Ο Μιχάλης Χατζάκης, Κωνσταντινουπολίτης στην καταγωγή, γεννήθηκε και σπούδασε στην Αθήνα. Πρωτογνώρισε τον «Καραγκιόζη» από τον παλιό μάστορα της τέχνης Γιώργο Κουτσούρη και κατόπιν μαθήτευσε για πολλά χρόνια στους μεγάλους καραγκιοζοπαίχτες Γιώργο Χαρίδημο και Δημήτρη Μόλλα.
Δίδαξε επί 20 χρόνια στα πανεπιστήμια Θεσσαλίας (τμήμα νηπιαγωγών),  Α.Π.Θ. (τμήματα θεατρολογίας και νηπιαγωγών ) και Μακεδονίας (τμήμα μουσικής επιστήμης και τέχνης) τα μαθήματα «θέατρο σκιών» και «παραμυθόδραμα».
Με πολλές  διακρίσεις και βραβεία επέβαλε  διεθνώς το παραμυθόδραμα στο θέατρο σκιών, ανασκεύασε το παραδοσιακό ρεπερτόριο και παράλληλα δημι-ούργησε την έντεχνη συνέχειά του.
Έχει γράψει πολλά θεατρικά έργα που παρουσιάστηκαν από διάφορα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και ελεύθερα θεατρικά σχήματα, μελέτες και βιβλία  που αφορούν κύρια το ελληνικό θέατρο σκιών και  ολοκληρώνει μία μεγάλη έκδοση έργων σε cd και dvd του παραδοσιακού και έντεχνου «Καραγκιόζη».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.